ÚMRTNÍ LIST
Úmrtní list vystavuje matrika úřadu v místě, kde k úmrtí došlo. K vyřízení je potřeba předložit několik dokladů:
· občanský průkaz zesnulého
· jeho rodný nebo křestní list (případně rodný list dítěte, pokud není k dispozici)
· u ženatých/vdaných osob oddací list a rodné číslo partnera
V případě úmrtí v Hospici Dobrého Pastýře odevzdá občanský průkaz a podklady pro vystavení úmrtního listu na místní matrice náš sociální pracovník. Pokud měl váš blízký v hospici průkaz pojištěnce, i ten předá matrice.
Prvopis úmrtního listu je vydán nejpozději do 30 dnů od úmrtí a je zdarma. Dokument bývá obvykle předán tomu, kdo zajišťuje pohřeb. Po domluvě je možné úmrtní list vyzvednout osobně na matrice nebo si jej nechat zaslat poštou do vlastních rukou. K vyzvednutí je potřeba doklad totožnosti a případně i dokument prokazující vztah k zemřelému (např. rodný či oddací list).
Úmrtní list je nezbytný pro většinu úředních úkonů (přepisy, žádosti, zrušení smluv apod.). Počítejte s tím, že je budete moci provést právě až po jeho vystavení a převzetí.
PRVNÍ ÚKOLY
ODEVZDÁNÍ DOKLADŮ PRO ZEMŘELÉM
Cestovní pas – na Obecním úřadu dle místa trvalého pobytu
Řidičský průkaz – na Obecním úřadu obce s rozšířenou působností
Kartička pojištěnce – příslušné zdravotní pojišťovně
Průkaz osoby se zdravotním postižením – na Úřadu práce dle místa trvalého pobytu
Parkovací karta – na Obecním úřadu obce s rozšířenou působností
Zbrojní pas – na Policii ČR, a zároveň je třeba nahlásit zbraně, které jsou doma po zesnulém (zbraně si policie sama vyzvedne a uschová je do vyřízení dědického řízení)
ZAMĚSTNÁNÍ ZESNULÉHO
Úmrtí zaměstnance je potřeba co nejdříve oznámit jeho zaměstnavateli. Pracovní poměr úmrtím zaniká a zaměstnavatel následně provede potřebné odhlášení ze sociálního a zdravotního pojištění. Zároveň vystaví dokumenty, které mohou pozůstalí potřebovat pro další řízení, například potvrzení o příjmech nebo evidenční list důchodového pojištění.
Nevyplacená mzda, náhrada za dovolenou či některé dávky mohou přejít přímo na manžela resp. manželku, děti nebo rodiče, pokud žili se zemřelým ve společné domácnosti. V takovém případě je může zaměstnavatel vyplatit přímo, tedy mimo dědické řízení.
STAROBNÍ A INVALIDNÍ DŮCHOD
Pobíral-li váš blízký starobní či invalidní důchod, jeho úmrtím nárok zaniká. Oznámení České správě sociálního zabezpečení zajistí matrika.
Pokud se zemřelý dožil dne splatnosti důchodu, náleží mu důchod za celý měsíc. Nebyla-li splátka již vyplacena, může být bankou nebo pozůstalými vrácena ČSSZ. Při výplatě na účet zemřelého je vhodné co nejdříve zařídit nový účet pro žijícího partnera a nahlásit změnu ČSSZ.
PŘÍSPĚVEK NA PÉČI
Úmrtí příjemce příspěvku na péči je nutné nahlásit Úřadu práce do 8 dnů. Pokud žadatel zemře před dokončením řízení, může nárok na vyplacení příspěvku přejít na toho, kdo péči skutečně poskytoval, pokud už proběhlo sociální šetření.
Pokud v závěru života převzal roli pečující osoby náš hospic, oznamovací povinnost splní sociální pracovník.
UKONČENÍ PRACOVNÍ NESCHOPNOSTI PO ÚMRTÍ
Pracovní neschopnost ukončí lékař hospice nebo ošetřující lékař.
DALŠÍ POVINNOSTI
PŘEPIS ZMĚNY STAVU V OBČANSKÉM PRŮKAZU
V případě, že má pozůstalý manžel či manželka v občanském průkazu uvedený rodinný stav, musí požádat o výměnu průkazu. Pokud tak neučiní, platnost průkazu skončí po 45 dnech od úmrtí partnera. Požádat o výměnu občanského průkazu
je zapotřebí do 15 dnů od skončení jeho platnosti. Celkově tedy máte na výměnu občanského průkazu 60 dní od data úmrtí.
Doklady, které musíte mít s sebou:
· průkaz totožnosti žadatele (občanský průkaz)
· úmrtní list
NÁJEM BYTU
Pokud byl byt pronajat společně, stává se pozůstalý jediným nájemcem. Pokud byl nájem veden jen na zemřelého, může nájem přejít na někoho, kdo s ním žil ve společné domácnosti a nemá jiné bydlení. V ostatních případech se nájem řeší v rámci dědického řízení.
BANKOVNÍ ÚČET
Smrtí majitele účtu smlouva nezaniká, banka pokračuje v platbách, které byly zadány předem. O úmrtí je nutné banku informovat. Disponent, který není dědic, může být vyzván k vrácení vybraných prostředků.
HYPOTÉKA
Hypotéka se dál splácí z účtu zemřelého; pokud na něm nejsou prostředky, je nutné domluvit se s bankou a případně zapojit dědice nebo spoludlužníka. Pokud měl zemřelý sjednané pojištění schopnosti splácet, může pokrýt celý dluh nebo jeho část.
POJIŠTĚNÍ
U penzijního připojištění připadnou úspory osobám uvedeným ve smlouvě, jinak spadají do dědického řízení. U životního pojištění se postupuje obdobně.
Povinné ručení zůstává v platnosti, váže se na vozidlo, nikoliv na majitele. Pozůstalí ho musí dále hradit, dokud není vůz převeden.
PŘEVOD SMLOUVY O ODBĚRU PLYNU
Nejprve kontaktujte dodavatele plynu.
Budete potřebovat:
· občanský průkaz
· úmrtní list
· bankovní údaje (pokud je platba inkasem)
· spojovací číslo (u plateb přes SIPO)
Je dobré vědět:
· číslo plynoměru (najdete na faktuře nebo na štítku plynoměru)
· stav plynoměru k datu přepisu
PŘEVOD SMLOUVY O ODBĚRU ELEKTŘINY
Přepis se vyřizuje u příslušného dodavatele elektřiny.
Budete potřebovat:
· občanský průkaz
· úmrtní list
· číslo odběrného místa (z faktury)
· stav elektroměru k datu převodu
· poslední vyúčtování elektřiny
PŘEVOD SMLOUVY O DODÁVCE VODY
Tento krok je nutný pouze tehdy, pokud zemřelý vlastnil nemovitost. Přepis se provádí osobně u místních vodovodů a kanalizací.
Budete potřebovat:
· občanský průkaz
· úmrtní list
· doklad o vlastnictví nemovitosti (např. kupní smlouva, výpis z katastru)
PŘEVOD SMLOUVY NA TELEFONNÍ SLUŽBY
Vyřizuje se u příslušného operátora. Smrtí účastníka smlouva automaticky zaniká. Operátor nemůže po dědicích požadovat úhradu sankcí za předčasné ukončení.
Budete potřebovat:
· občanský průkaz
· kopii úmrtního listu
OSTATNÍ PŘEVODY
Převody majetku, jako jsou nemovitosti, bankovní účty, vkladní knížky, vozidla či další majetek, probíhají až po skončení dědického řízení.
POVINNOST PO SMRTI PODNIKATELE
Zákonný dědic nebo správce dědictví (právní nástupce) musí oznámit a doložit úmrtí podnikatele na živnostenském úřadu. Tento úřad následně předává informaci o úmrtí také na sociální správu, zdravotní pojišťovnu a finanční úřad.
Budete potřebovat:
· doklad totožnosti
· kopii úmrtního listu
· doklad o vlastnictví (např. kupní smlouva nebo výpis z katastru nemovitostí)
Ačkoli živnostenský úřad informaci rozesílá dalším institucím, je vhodné kontaktovat finanční úřad přímo a domluvit se se správcem daně na dalším postupu.
Úmrtím podnikatele jeho podnikání nebo jiná samostatná výdělečná činnost obvykle zaniká. Živnostenský zákon ale umožňuje, aby v určitých případech dědic nebo jiná oprávněná osoba pokračovala v provozování živnosti až do doby vypořádání dědictví. Tuto skutečnost je nutné ohlásit živnostenskému úřadu do 3 měsíců od úmrtí.
Bez ohledu na to, zda dědic chce či nechce pokračovat v podnikání, je nutné za zemřelého podat daňové přiznání, nejpozději do tří měsíců od úmrtí. Povinnost doplatit daně, stejně jako vyrovnat závazky vůči České správě sociálního zabezpečení a zdravotní pojišťovně, přechází na dědice.
Protože je agenda spojená s ukončením podnikání po úmrtí složitá, je vhodné obrátit se na zkušeného účetního nebo daňového poradce.
DĚDICKÉ ŘÍZENÍ
Dědické řízení zahajuje soud a provádí jej notář pověřený soudem – dědicové si jej tedy nemohou vybrat. Po zahájení řízení probíhá předběžné šetření, během něhož notář zjišťuje okruh dědiců a rozsah majetku. Do pozůstalosti se zapisují i cennosti a peněžní hotovost, které byly například uložené v trezoru hospice.
Notář musí dědice vyrozumět o jejich dědickém právu a o možnosti dědictví odmítnout. Dědic se může dědictví také vzdát ve prospěch jiného dědice, případně se mohou všichni dědicové dohodnout na jiném rozdělení dědických podílů.
Zákon nestanovuje pevnou lhůtu, do kdy musí být pozůstalostní řízení ukončeno. Odměnu notáře, náhradu jeho nákladů a případnou daň z přidané hodnoty hradí dědicové.
PŘÍSPĚVKY
ŽÁDOST O VDOVSKÝ/VDOVECKÁ DŮCHOD
Vdova nebo vdovec může mít nárok na pozůstalostní důchod v případě, že zesnulý již pobíral starobní či invalidní důchod, nebo ke dni úmrtí splnil podmínky pro jeho přiznání.
Žádost se podává na Okresní správě sociálního zabezpečení (OSSZ) v místě trvalého bydliště pozůstalého. Podrobné informace poskytuje Call centrum České správy sociálního zabezpečení na telefonním čísle 800 050 248 nebo na webu www.cssz.cz
Pozůstalostní důchod náleží zpravidla po dobu 1 roku od úmrtí manžela/manželky. Po uplynutí této lhůty může být výplata prodloužena, pokud pozůstalý splňuje některou ze zákonem stanovených podmínek, například pobírá starobní důchod, je v invaliditě 3. stupně, pečuje o nezaopatřené dítě nebo o osobu závislou na péči.
Nárok na vdovský či vdovecký důchod zaniká uzavřením nového manželství.
Co budete potřebovat:
· vyplněný formulář Žádost o zřízení výplaty potvrzený bankou (důchod lze vyplácet pouze na účet pozůstalého)
· průkaz totožnosti
· úmrtní list
· oddací list
· důchodový výměr zemřelého (pokud pobíral důchod)
· vlastní důchodový výměr (pokud jste sami důchodcem)
ŽÁDOST O SIROTČÍ DŮCHOD
Sirotčí důchod náleží nezaopatřenému dítěti až do 26 let věku, pokud zesnulý rodič pobíral starobní nebo invalidní důchod, případně splnil podmínky pro jejich získání.
Žádost se podává u OSSZ v místě trvalého bydliště pozůstalých. Za nezletilé děti žádost podává zákonný zástupce, za zletilé děti mohou žádost podat samy.
Další informace poskytuje Call centrum ČSSZ na čísle 800 050 248 a také web www.cssz.cz
Co budete potřebovat:
· vyplněný formulář Žádost o zřízení výplaty potvrzený bankou (pro každé dítě se podává samostatný formulář)
· průkaz totožnosti žadatele
· rodný list dítěte
· úmrtní list
· potvrzení o nezaopatřenosti (např. potvrzení o studiu u starších dětí)
POHŘEBNÉ
Stát poskytuje jednorázový příspěvek na pohřeb nezaopatřeného dítěte do 26 let nebo jeho rodiče. Nárok má osoba, která pohřeb vypravila.
